Kelebihan Ustaz Nabil (Utusan Malaysia - 2/11/2012)

KELEBIHAN USTAZ NABIL
Oleh : Nor Farhani Che Ad
Gambar : Azman Asmayatim

Beliau mampu melayari Internet seperti Facebook dan membaca mesej di telefon bimbit, malah hobinya menonton sama ada di panggung wayang, di kaca televisyen mahupun di komputer.

Tindakannya itu membuatkan banyak yang tertanya-tanya bagaimana ahli perniagaan muda ini mampu melakukan semua itu memandangkan beliau mempunyai masalah penglihatan sejak berusia empat tahun lagi.

Lebih menghairankan beliau tidak bertongkat seperti orang kelainan upaya (OKU) dengan masalah penglihatan yang lain, malah boleh menunggang basikal dan motosikal.

Ini menguatkan lagi anggapan masyarakat bahawa Nabil Mahathir, 25, atau dikenali sebagai Ustaz Nabil Al-Hafiz mempunyai kelebihan tersendiri yang tidak mampu dicapai oleh akal fikiran.

Kehebatannya turut terbukti dengan keupayaan membaiki alat-alat elektronik sejak remaja lagi dan kini diteruskan dengan membaiki komputer serta telefon bimbit.

Begitupun aktiviti tersebut sebagai hobi masa lapang kerana beliau kini telah berjaya menjadi seorang ahli perniagaan dalam bidang perubatan Islam.

Mengakui kelebihan yang dimiliki itu, ibu Nabil, Abiaz Ibrahim, 59, berkata, beliau sudah dapat melihat potensi yang ada pada anaknya itu sejak kecil lagi kerana mampu menghafaz ayat al-Quran yang dibacanya dan diajarkan kepada anak-anak lain.




"Setiap hari saya akan mengajar anak-anak mengaji al-Quran dan Nabil akan mendengar. Keesokan harinya, beliau datang kepada saya dengan membaca setiap baris ayat al-Quran yang telah kami baca sebelum itu.

"Guru-guru di sekolah turut memuji anak saya kerana beliau sering mendapat tempat pertama pada setiap peperiksaan penggal," katanya.

Abiaz turut berbangga dengan pencapaian anaknya dan menghadiahkan alat braille sebagai hadiah pertama buat Nabil yang mendapat tempat pertama di sekolah.

Dalam pada itu sikap penyayang dan mengambil berat dimiliki Nabil terhadap setiap ahli keluarganya, telah memikat hati Nurul Ain Muhamad, 23, sehingga terbuka hati untuk menjadikan lelaki itu teman hidupnya.

Bagi wanita muda ini, Nabil memiliki sifat yang sangat luar biasa berbanding lelaki lain.

"Semangatnya tidak pernah luntur dalam apa jua perkara yang dilakukan. Kesanggupan beliau berjaga malam untuk bersolat sunat bagi mengubati pesakit atau membaiki komputer yang dihantar jiran-jiran membuatkan beliau sangat hebat di mata saya," katanya.

Nabil, yang hilang penglihatan kerana kerosakan saraf telah membuktikan golongan sepertinya mampu berjaya dan membina kerjaya sendiri.

Kini beliau mengusahakan pusat perubatan yang dikenali sebagai Pusat Perubatan Al Afiah di Taman Melati, Gombak, Kuala Lumpur.

"Setiap manusia mempunyai kelebihan dan kekurangan yang diberikan oleh Allah.

" Gunakan kelebihan yang diberikan sebaik mungkin dan jangan menjadikan kekurangan itu sebagai halangan untuk berjaya dalam hidup.

"Saya juga sangat percaya pada hati yang bersih dan ikhlas serta reda selain berusaha dengan gigih adalah kunci kejayaan bagi seseorang," ujar Nabil ketika dikunjungi premis perniagaanya baru-baru ini.

Menggunakan perubatan melalui gabungan ayat al-Quran dan aura metafizik, beliau dapat mengetahui penyakit seseorang dan sejauh mana tahap penyakit tersebut.

Beliau yang juga seorang hafiz telah berjaya menghafaz 30 juzuk ayat al-Quran pada usia 11 tahun sewaktu melanjutkan pengajian peringkat ijazah dalam bidang al-Quran dan Bahasa Arab di Universiti Antarabangsa Afrika, di Khartoum, Sudan.

Beliau memulakan kerjaya dalam bidang perubatan Islam ini apabila menyedari kemampuannya ketika mengubati ibunya pada usia 15 tahun.

Nabil bukan sahaja boleh mengubati masalah spiritual malah juga mampu mengubati penyakit fizikal sama ada penyakit biasa mahupun kronik.

Beliau yang mempunyai dua orang pembantu untuk menguruskan pusat perubatan tersebut menerima pesakit bukan sahaja dari Malaysia malah luar negara seperti Singapura, Indonesia dan Brunei.

Beliau turut terlibat dengan program motivasi, khidmat nasihat dan ceramah kepada masyarakat di bawah kendalian sebuah syarikat usaha sama beliau dan rakan-rakan.

Kecekalan, kekuatan semangat serta kelebihan beliau, membuktikan OKU juga golongan yang produktif dan mampu bersaing dengan insan normal lain.

Bagi maklumat lanjut boleh layari facebook Pusat Rawatan Al Afiah atau hubungi talian 011-15683771.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20121102/ba_03/Kelebihan-Ustaz-Nabil#.UJOicoez_sA.facebook#ixzz2BFFNwP41
© Utusan Melayu (M) Bhd

Leave a Reply

Powered by Blogger.

Popular Posts

Blogger templates